torsdag 18 augusti 2011

17 Aug - TCT - Torsång/Långsjön

Äntligen TCT igen!

Förra veckan regnade ju bort för min del. 14 grader och regn, när man inte har några arm eller benvärmare är ingen höjdare :P. Var ju Klubbmästerskap och allt. Får inte klaga är ju första Onsdagen på hela cykelsäsongen som det har regnat under ett TCT lopp.

Träningsmässigt så har det blivit ganska lugnt dom senaste 3 veckorna runt 25 mil mot dom 35 mil per vecka jag cyklat under Juni och Juli. Så känner mig verkligen inte sliten iaf :), känns mer som om jag vilat mig i form. För formen känns ganska bra igen efter svackan för 2-3 veckor sedan, direkt efter förra Rekordmilen, då jag kände mig rejält sliten.

Perfekt cykelväder 18-20 grader och soligt med inslag av lite moln. Hör och häpnar vi var 36 cyklister idag och i stort sett alla proffscyklister var med. Proffs jämfört med mig iaf ;)

Idag var det Torsång/Gustafs som gällde iaf på schemat. Gustafs loppet vart dock ändrat till Långsjön då det ansågs vara för många cyklister för att köra på dom smala vägarna genom Mora by.

Lopp 1

Det första som märktes idag var att tempot sattes ganska högt redan från start. Själv körde jag väldigt passivt och låg bland dom 10 sista hela första varvet. Andra varvet försökte jag köra upp mig lite högre, man hamnade i mitten av klungan och efter ett tag så lyckas man bli utspottad längst ner i klungan igen :). Kanske blir så när klungan är så pass stor och man inte kör nog aggressivt. Jag kör alltid att på säkerhet först och släpper förbi och in folk till höger och vänster.

Det var väl en del små utbrytningar då och då. Själv låg jag i klungan med ganska jämn hög fart dom två första varven och fick en behaglig tur. En klunga som obarmhärtigt åt upp alla försök till utbrytningar. Kände att jag hade riktigt fina ben idag och inga uppförskörningar kändes varken i ben eller på kondition. Tror inte jag var över 170 i puls en enda gång innan dom sista 6 kilometrarna.

Under sista varvet så var det dags att börja positionera sig. Skulle iallafall ligga halvägs upp i klungan när vi kom till backen upp mot Milsbo. Har ju hänt att klungan spräckts där förut. Idag kom det inga försök där, gick ganska fort men hade jag inga problem att hänga med.

Nästa parti där jag ville ha en bra position är den korta men branta backen som svänger vänster och där det är lite skymd sikt mot mötande trafik. Var ovanligt mycket trafik idag mot vad det varit tidigare när vi kört denna sträckning och med tanke på att vi var 36 st så fick man ta det lite extra lugnt.

Jag krämade på lite extra upp för backen och avancerade till fronten av klungan samtidigt som det kom en fartökning direkt efter backen, kom med perfekt på vad som kunde ha blivit en utbrytning på 8 starka cyklister. Givetvis så var det en stor fet traktor som låg och körde ett par hundra meter före oss, så blev ju inget med det utan istället en ganska lugn körning fram till högersvägen i Bodarne där traktorn blev svärmad av arga cyklister!

Jag låg med långt fram nu och vill verkligen vara med om det skulle komma en utbrytning. Minns inte riktigt hur men två stycken Brudpigor drog iväg precis som sist vi körde målgång uppför mot Gustafs. Själv hamnade jag precis som förra gången mellan dom två och klungan och fick bränna benen lite extra men idag när jag insåg att jag inte skulle hämta in försprånget så väntade jag in klungan och hängde med fronten när dom kom ikapp.

Kände mig fortfarande pigg men lite sliten i benen. Jag var med upp och drog i jakten på dom två framför och liggades två i klungan alldeles när backen började drog jag på mig lite för mycket syra i benen. Fick vinka fram och förbi dom bakom medan jag gick ut till vänster och släppte förbi klungan. Jag behövde bara drygt 30 sekunder i lite lägre tempo för att benen skulle återhämta sig nog för en fartökning. Lyckades faktiskt få till en ganska bra spurt sista 400 metrarna och körde om en handfull cyklister och hade målet varit 5 meter längre bort hade jag kört om 3 st till :). Nu var vi nästan 4 stycken på bredd över mållinjen och jag fick för första gången prova på att slänga fram cykeln ;). Givetvis helt meningslöst då det inte handlade om några poäng placeringar men skoj ändå!

Tid:       01:10:25
Distans:   47.88 km
Medelfart: 40.8 km/h
Medelpuls: 152, 85 % av maximal
Maxpuls:   177, 99 % av maximal

Trevlig snittfart!

Lopp 2

Lopp 2 vart som sagt ändrat från Gustafs till ett och ett halvt varv på Långsjö banan. Lite synd men förstår varför.

En bana utan egentliga backar borde ju leda till en samlad klunga och ett riktigt högt tempo, vilket visade sig stämma. Nämnvärt är att hela klungan fick stanna till i nästan en hel minut då vi mötte och skrämde en häst. Detta inträffade precis innan sista egentliga backen och med lite sega ben efter att ha stått still så blev det aldrig något försök till ryck där iaf. Sen blev det iaf köra av i ett högt tempo, snittfarten sista 10 minuterna låg säkert över 45 km/h.

Tror det var 2 eller 3 personer i utbrytning när vi svängde in vänster mot Långsjön och tempot var riktigt högt runt 50 km/h. Med 2 km kvar var det ganska nära en liten incident. Var det en utbrytningen framför som blev inhämtad? Jag låg i runt 50 km/h så långt vänster man kommer i höger körfält och samtidigt som vi får möte så är det en frihjulande cyklist som dyker upp framför mig med anvsevärt lägre hastighet än alla andra. Bromsa var ju uteslutet då det skulle blivit kaos och på vänster sida gick det inte att köra om då det var en bil där. Turligt nog fanns det en lucka till höger där jag kunde väja in. Alla plötsliga rörelser i sidled när man ligger i en klunga är ju väldigt farliga och dom bakom hade ju även kunnat köra in i hnm. Turligt nog så gick det bra.

Lärdomen av detta?
1. Blir man omkörd av en klunga så skall man forsätta att trampa på så pass man orkar för ju mindre hastighetsskillnad der är mellan dom som kör och blir omkörda desto mindre är chansen att olyckor sker.
2. Vara mer uppmärksam på när en utbrytning blir inhämtad och eventuell cyklist kan droppa genom fältet.

Tyckte jag körde på ganska bra in mot målet och låg med i främre halvan av klungan och stod och spurtade ända till jag fick kramp i båda vaderna 100 meter innan mål. Hade så högfart när krampen kom att jag inte blev omkörd av någon på grund av det.

Jag tog mig friheten att redigera bort(ur gps datan) dom 50-60 sekunder då hela klungan stod stilla på grund av hästen. Var intresserad av hur fort det egentligen gick då det kändes som om det gick undan rejält.

Tid:       00:22:04
Distans:   16.08 km
Medelfart: 43.7 km/h
Medelpuls: 155, 87 % av maximal
Maxpuls:   173, 97 % av maximal

Wow! 43.7 km/h snabbaste 16 kilometrarna jag cyklat i hela mitt liv iaf :)

Slutsats: Imponerad av hur bra alla kör. Kände mig pigg och stark men räckte inte längre än runt en 15:de? placering i båda loppen. Kan vara lite mentalt på slutet av loppen när det börjar värka i benen inför upploppet, finns kanske lite mer att pressa ut med lite mer vilja.

Inga kommentarer: