fredag 11 maj 2012

Dags att börja cykla igen

Kom av sig med bloggandet i slutet av cykelsäsongen förra året. Var med och körde dom sista 3 TCT loppen och det gick över förväntan med tanke på att jag slappade med träningen ett tag.

Har ingen landsvägscykel i år så blir väl lite MTB inlägg när jag kommer igång med skogskörningen igen.

Tänkte blogga lite i vinter då jag provade på hastighetsskridskor för första gången men vart aldrig av. Har dom senaste året åkt en hel del skridskor på banan runt sportfältet. Har alltid gillat att åka skridskor, då mitt föräldrahem ligger precis bredvid en uteplan och man gled omkring en del där som knatte.

Skridskoåkning är en oerhört bra träningsform som jag varmt kan rekommendera. Fick låna ett par skridskor några Tisdagar och Torsdagar under Januari och Februari då Dala Active Skaters hade träning.

Var riktigt härligt att glida på lite lättare och i högre fart än med mina gamla hockeyrör som jag haft i 20 år :)

Vart lite mer fokusering på teknik och lyckades även förbättra min teknik på vanliga skridskor.

Hade faktiskt tänkt göra ett blogginlägg dagen då jag fick prova på fartskridskor. Hängde på Lars Bäcksholm så länge jag orkade. Var så ovant att jag inte ens kunde köra riktig översteg i svängarna ännu :)

Högsta noterade puls någonsin på 185! Vanligtvis när jag kör allt jag orkar på cykel kommer jag upp i 175. Snittfarten borsett från dom 2 första varven (då jag bara kände på skridskorna) blev 28km/h. Detta att jämföra med 25.5km/h som är mitt rekord på 10varv med vanliga skridskor.

Krävs tydligen någon att jaga, för tror inte jag körde snabbare än så någon av dom följande veckorna. Hade tränat en del till första veckan i Mars. Klubbmästerskappet skulle köras då och hade kanske kunnat köra riktigt bra, för kände mig i bra form. Då kom den där veckan med supervärme som förstörde isen på sportfältet och blev aldrig någon mer skridskoåkning för säsongen. Synd avslut :(

Simma lugnt, Cykla fort!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du kommer snart.
Tisdagens tur kommer att gå i
N Amsberg.

Välkommen
Bengt

PS Jag håller koll på om det kommer in någon racer. Jag har har om klubbens cykeluthyrning i år.